WYKŁAD NA UMED-zie „SUKCES W SPORCIE A UWARUNKOWANIA GENETYCZNE”

  • 2021-11-24 08:55:19

W dniu 22 listopada mieliśmy okazję uczestniczyć, jako liceum patronackie, w kolejnym w cyklu wykładzie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi p.t “Sukces w sporcie a uwarunkowanie genetyczne”. Zajęcia prowadzone były przez dr n. biol. panią Katarzynę Khalid. 


WYKŁAD NA UMED-zie „SUKCES W SPORCIE A UWARUNKOWANIA GENETYCZNE”

Na początku dowiedzieliśmy się czym właściwie jest wydolność fizyczna organizmu i czym się charakteryzuje. Poznaliśmy także jej typy. Jeżeli chodzi o krótki wysiłek, trwający poniżej 30 sekund występujący z dużą intensywnością, mówimy o wydolności beztlenowej (anaerobowej), natomiast przy dłuższym wysiłku, mniej intensywnym, występuje utlenianie związków chemicznych, a więc sprowadza się to do wydolności tlenowej (aerobowej).

Następnie dowiedzieliśmy się w jaki sposób możemy mierzyć naszą własną wydolność fizyczną bez używania narządów specjalistycznych. Pewne sposoby znamy chociażby z lekcji wf-u m.in. test Coopera, ale oprócz niego znamy także inne testy i reguły ich działania np. test Ruffiera czy próba harvardzka. Możliwe jest także zrobienie takiego badania za pomocą specjalnych przyrzadów w próbie Margarii, teście Ryhming-Astrand oraz teście PWC170. 

Wartość prawidłowego pułapu tlenowego naszego organizmu, czyli maksymalnej ilości tlenu, która może być zużyta przez organizm w ciągu jednej minuty maksymalnie intensywnego wysiłku, powinna wynosić 20-85 ml/kg/min. Im wyższa jest ta wydajność, tym więcej energii zawodnik może pozyskać w trakcie treningu. 

Ponadto, oprócz podanych wyżej testów, sportowcy są poddawani innym analizom wydolności. Pani Doktor pokazała nam związane w tym przykłady, np. analiza wydolności u grupy siatkarzy, którzy po kilkumiesięcznej współpracy z zespołem specjalistów wspięli się na wyżyny swoich możliwości i zdobyli brązowy medal Mistrzostw Polski. 

Podsumowując, każdy z nas jest w stanie zwiększać oraz monitorować swoją wydolność fizyczną, dlatego przede wszystkim musimy pamiętać o regularnej aktywności w naszym codziennym życiu. 

Źródło: prezentacja udostępniona przez UMED


    • tags