Przypominamy o bezpieczeństwie podczas ferii zimowych; przed nami dwa tygodnie zimowego wypoczynku, niech będzie to udany czas, czyli przede wszystkim bezpieczny.
Czytaj więcejZachęcamy do zapoznania się z artykułem: 6 zasad skutecznego uczenia się - Najczęstsze błędy i zalecane alternatywy
Podpowiadamy dlaczego RELACJE OSOBISTE SĄ WAŻNE?
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem.
CO DAJE KREATYWNIE SPĘDZANY CZAS OFFLINE? - Zapraszamy do lektury artykułu.
Rozpoczęły się wakacje ... pamiętajmy o bezpieczeństwie podczas wypoczynku.
Dzień Bezpiecznego Internetu został ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku i tradycyjnie obchodzony jest w lutym. Celem inicjatywy jest podniesienie świadomości na temat bezpieczniejszego i lepszego Internetu dla wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci i młodzieży.
źródło: Internet
Zwykle pojawia się jakaś
nieoczekiwana przeszkoda, trudność czy wydarzenie losowe. Gdy dziecko
nie potrafi sobie poradzić z nową sytuacją – reaguje kryzysem.
Oczy to nasze okno na świat - bez nich nasze codzienne życie byłoby znacznie trudniejsze, dlatego warto dbać o nie na co dzień, a nie tylko od święta. Zanieczyszczenie powietrza, wielogodzinna praca przy komputerze, siedzący tryb życia – to wszystko szkodzi naszym oczom i prawidłowemu widzeniu. Na szczęście istnieje kilka nieskomplikowanych zasad, które możesz wcielić w życie już dziś i cieszyć się zdrowiem oczu i sokolim wzrokiem przez długie lata.
Co nam daje odpoczynek?
Odpoczynek a odporność
Gdy nie odpoczywamy, osłabiamy nasz układ odpornościowy. Przemęczenie oraz brak snu osłabiają nasz organizm. Jak pokazują liczne badania medyczne i psychologiczne długotrwały brak odpoczynku znacząco osłabia siły obronne organizmu, prowadzi do wyczerpania i zwiększa ryzyko wystąpienia infekcji. Sen wzmacnia nasz organizm, podobnie jak relaks w ciągu dnia. W czasie odpoczynku i snu białe krwinki najszybciej się regenerują i rosną w siłę, a także produkują więcej przeciwciał. Jeśli nie odpoczywamy, to jednym słowem pozbawiamy nasz organizm możliwości obrony. Mniejsza ilość komórek odpornościowych to znacznie słabsze możliwości obrony przed wirusami i chorobami. Stajemy się więc bardziej podatni na przeziębienie czy grypę, nie mówiąc już o cięższych chorobach, do których przewlekłe zmęczenie może prowadzić.
Stres, brak snu, życie w ciągłym biegu powodują także zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne. Przemęczenie może wywoływać między innymi: depresję, apatię, stany lękowe, nerwice i wiele innych. W leczeniu tych zaburzeń psychologowie często polecają znalezienie sposobu na prawdziwy odpoczynek oraz aktywność fizyczną.
Odpoczynek a relacje interpersonalne
Odpoczynek jest też doskonałym czasem na budowanie i odbudowywanie relacji międzyludzkich. Człowiek jako istotna społeczna potrzebuje akceptacji, uznania i miłości, które może otrzymać wyłącznie od innych ludzi. Praca, nauka i codzienne obowiązki często sprawiają, że nie mamy czasu na relacje i dzielenie się emocjami, przez co odczuwamy ich brak i pewien rodzaj dyskomfortu. Czas wolny poświęcony na odpoczynek z bliskimi może pomóc w zaspokojeniu potrzeb wyższych takich jak miłość i przyjaźń.
źródło: Internet
„Odpoczynek należy do całości życia
- jest obowiązkiem. Człowiek, który nie potrafi mądrze odpocząć - wyrzec się
pracy - nie potrafi dalej dobrze pracować”
(Krzysztof Grzywocz, Na początku był
sens)
Tak jak w sporcie nie ma osiągnięć
bez regeneracji, tak samo wyniki w nauce, pracy nie będą zadowalające bez
odpoczynku. To nie ciężka praca prowadzi do sukcesu tylko mądra. Mądrość w
pracy, w nauce polega między innymi na umiejętności obiektywnej oceny swoich
możliwości. Bierzesz na siebie tyle, ile jesteś w stanie wykonać i nie starasz
się na siłę udowadniać, że możesz więcej. Tylko w ten sposób zagwarantujesz
sobie wewnętrzny spokój i równowagę. Pamiętaj: jesteś człowiekiem i
potrzebujesz mieć czas nie tylko na pracę i naukę, ale i odpoczynek.
Pośpiech, zabieganie to wszystko
powoduje, że jesteśmy spragnieni odpoczynku. Jednak kiedy on już nastąpi, to
mamy ogromną trudność zdecydować o tym, jak go najlepiej zagospodarować. Nagle
okazuje się, że znaczna część osób nie potrafi efektywnie odpoczywać. To, że
mamy czas wolny WCALE nie oznacza, że odpoczywamy. Bo odpoczynek nie oznacza
jedynie zaprzestania pewnej aktywności, np. pracy albo nauki. Dobry odpoczynek
pozwala nam odzyskać energię, pokonać odczucie znużenia, zmęczenia, a nawet
wyczerpania oraz poprawia nastrój. Po takim odpoczynku odzyskujemy entuzjazm,
zaangażowanie oraz siły fizyczne i psychiczne. Osoba wypoczęta pragnie z
powrotem przystąpić do nauki lub pracy.
Staraj się więc jak najczęściej
zamieniać czas wolny w efektywny odpoczynek. To przełoży się na Twoje
samopoczucie i lepszą jakość życia. Znajdź coś, co sprawi Ci największą radość
i przyjemność.
Internet oferuje nam ogromne możliwości. Korzystając z sieci, możemy rozwijać swoje zainteresowania, relaksować się, uczyć się nowych rzeczy. Niestety, jest to także miejsce, gdzie możemy napotkać różne zagrożenia. By ich uniknąć trzeba pamiętać o zasadach bezpiecznego poruszania się w sieci.
Pandemia wywróciła nasze życie do góry nogami – także życie społeczne. Zachowania, które do tej pory były w dobrym tonie, teraz mogą być postrzegane zupełnie inaczej. Najważniejsze jest zatrzymanie koronawirusa, bezpieczeństwo i zdrowie – własne, naszych bliskich, współpracowników i innych osób z naszego otoczenia.
Jakie są nowe, koronawirusowe zasady?
źródło: magazyn „Ze zdrowiem” NFZ, Internet
Czytaj więcej„Nie przesadzaj – nie przesładzaj!”
Tak brzmi hasło spotu przygotowanego przez NFZ wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków w ramach kampanii „Słodki, słodszy… cukrzyca!”.
Głównymi celami kampanii są promocja zmian w stylu żywienia i uświadomienie Polakom, jak dużo cukru bezwiednie spożywają. Jest to szczególnie ważne w walce z rosnącymi problemami otyłości i cukrzycy. Raport NFZ dla zdrowia – cukrzyca nie pozostawia bowiem złudzeń: chorych na cukrzycę ciągle przybywa. W 2014 roku zdiagnozowano ją u 2,55 mln dorosłych. Cztery lata później liczba ta wyniosła 2,86 mln, co stanowi aż 9,1% społeczeństwa. Większość chorych (84%) to osoby powyżej 55. roku życia.
CUKRZYCA
Cukrzyca jest nieuleczalną chorobą metaboliczną. Charakteryzuje ją hiperglikemia, czyli podwyższone stężenie glukozy we krwi, które jest spowodowane upośledzonym działaniem lub wydzielaniem insuliny. Choroba może mieć bardzo poważne konsekwencje i prowadzić do ślepoty, niewydolności nerek, zawału serca, udaru mózgu oraz amputacji kończyn dolnych. Podstawą skutecznej terapii jest dieta – urozmaicona, bogata w produkty o niskim indeksie glikemicznym oraz w błonnik pokarmowy.
UWAGA NA NADWAGĘ
Polacy z upodobaniem kupują słodkie przekąski i napoje. Aż 30% dzieci w wieku 8 lat co najmniej raz w tygodniu dostaje napoje gazowane. 45% nastolatków regularnie pije napoje słodzone, a 67% często sięga po napoje energetyzujące o wysokiej zawartości cukru! Nic dziwnego, że otyły jest już co czwarty Polak, a nadwagę ma trzech na pięciu dorosłych. U dzieci nie jest lepiej – co trzeci ośmiolatek boryka się z nadwagą lub otyłością. Obecnie dodatkowym utrudnieniem jest pandemia koronawirusa. Odosobnienie, konieczność spędzania większości czasu w domu, mniejsza aktywność fizyczna, obniżony nastrój – zwiększony apetyt jest częstą reakcją na te problemy.
CUKIER DOBRZE UKRYTY
Cukier dodawany jest do większości produktów spożywczych, które kupujemy, czy są to parówki, keczup, warzywa w puszkach, czy dania obiadowe w słoikach. Jeśli wartość cukru podaną na opakowaniu w gramach podzielimy przez pięć, otrzymamy liczbę łyżeczek cukru w 100 g produktu (na opakowaniu jest napisane: „węglowodany, w tym cukry” – i to te cukry musimy podzielić na pięć). Warto uważnie czytać etykiety, gdyż szkodliwe cukry proste występują pod różnymi nazwami: glukoza, fruktoza, galaktoza, sacharoza, laktoza, maltoza, dekstroza, skrobia, maltodekstryna, słód jęczmienny, syropy: glukozowy, glukozowo-fruktozowy, z agawy, klonowy, daktylowy, ryżowy, kukurydziany, miód, karmel, cukier: buraczany, inwertowany, trzcinowy, brązowy, winogronowy, sok owocowy, zagęszczony sok owocowy, koncentrat soku. Sięgajmy po zdrowsze zamienniki: erytrol, ksylitol, inulinę lub stewię. Potrzebę słodyczy pomogą zaspokoić także przekąski ze świeżych owoców, niewielkich ilości suszonych owoców oraz pestki i orzechy.
źródło: „Ze zdrowiem” NFZ, Internet
Popularne energetyki mają za zadanie dodać na energii i sprawić, że będziemy mieli więcej chęci do pracy. Tymczasem nawet jednorazowe ich wypicie może mieć niekorzystny wpływ na serce. Naukowcy sprawdzili, jak reaguje organizm młodego człowieka na napój energetyczny.
1. Napoje energetyczne - skład
W skład każdego napoju energetycznego wchodzi kofeina. To ona stanowi jego bazę i ma za zadanie pobudzić organizm do działania. Kofeina znosi objawy zmęczenia i uczucie senności, poprawia koncentrację i ogólną sprawność umysłową, a także ułatwia formułowanie myśli i polepsza koordynację ruchową.
Oprócz kofeiny w napojach energetycznych znajdziemy również taurynę, która także ma właściwości pobudzające. Do tego mnóstwo cukru. Po wypiciu energetyka, w naszym organizmie wzrasta stężenie glukozy, co sprawia, że czujemy przypływ energii. Trzustka zaczyna szybciej pracować, żeby ustabilizować poziom cukru we krwi. Po godzinie ''cukier spada'', a my znów odczuwamy zmęczenie.
To jednak nie wszystko. Napoje energetyczne wpływają niekorzystnie na pracę serca u zdrowych młodych osób.
2. Napoje energetyczne a zaburzenia rytmu serca
Na Uniwersytecie Waterloo naukowcy przebadali 2025 osób w wieku od 12 do 24 lat. Każda z nich miała za zadanie wypić napój energetyczny. Potem badacze obserwowali, co się dzieje w ciele takiej osoby.
Wyniki są zatrważające. Ponad połowa osób doznała negatywnych reakcji po wypiciu energetyka. 25 proc. młodych ludzi doświadczyło zaburzeń rytmu serca, u 18 proc. pojawiły się silne bóle głowy. 5 proc. badanych skarżyło się na dolegliwości żołądkowe - nudności, wymioty lub biegunkę. Pond 3 proc. osób uskarżało się na silny ból w klatce piersiowej. Wszystkie te dolegliwości pojawiły się po wypiciu zaledwie 500 ml energetyka.
Naukowcy z kliniki Mayo w swoich badaniach odkryli, że wypicie napoju energetycznego może wywoływać stres hormonalny. Po spożyciu zwiększa się ciśnienie krwi u osób zdrowych. Towarzyszy mu również wzrost noradrenaliny, czyli hormonu stresu. W nadmiarze może on podnosić ryzyko zaburzeń funkcjonowania serca.
Zanim sięgniemy po kolejny napój energetyczny, powinniśmy znać to ryzyko. Szczególnie powinny uważać osoby młode, które często nie zdają sobie sprawy z zagrożeń.
źródło: Internet, Patrycja Nowak
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb i problemów uczniów po powrocie do szkoły w czerwcu 2021 r. oraz analizy bieżących potrzeb zespół wychowawczy podjął decyzję o zorganizowaniu specjalistycznych zajęć psychologicznych dla uczniów klasy II A.
Uczniowie uczestniczyli w cyklicznych spotkaniach prowadzonych przez doświadczonych psychoterapeutów Niepublicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, panią Wandę Justyńską i pana Grzegorza Justyńskiego.
Czym jest dla Ciebie poczucie własnej wartości? Czy czujesz się czasem gorszy, bezwartościowy, a Twoja samoocena podpowiada Ci tylko krytyczne słowa?
Tych kilka prostych ćwiczeń trwa tylko chwilę, a działa kojąco i regenerująco na przeciążony układ nerwowy. Wzmocnienie układu nerwowego to codzienna praca nad relaksacją i wyciszeniem myśli. Zacznij już dziś, a zobaczysz dużą różnicę w jakości życia.
1. Odetnij się od wirtualnej rzeczywistości
Trening układu nerwowego zacznij od odcięcia się od wirtualnej rzeczywistości, choć na chwilę. Higiena układu nerwowego to przede wszystkim wyrobienie w sobie zdrowego nawyku regularnego „wyciszania się”. Jak to zrobić? W domu wyłącz telefon, telewizor, komputer i inne rozpraszacze. Na chwilę odetnij się od otaczającego świata. Boisz się, że może akurat ktoś będzie dzwonił z ważną sprawą? Nie bój się – za chwilę oddzwonisz, lecz wtedy będziesz już zrelaksowany.
Czytaj więcej16 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Walki z Niewolnictwem Dzieci. Data ta upamiętnia śmierć młodego Pakistańczyka Iqbala Masiha, który jako 4 – letni chłopiec został sprzedany przez swojego ojca do pracy w fabryce dywanów. Uciekł w wieku 10 lat i pomógł w uwolnieniu 3 tysięcy dzieci. Niestety mały bohater zmarł tragicznie w wieku 13 lat.
UNICEF szacuje, że do pracy zmuszanych jest ok. 170 milionów dzieci w wieku od 5 do 14 lat. Dzieci otrzymują niewielkie wynagrodzenie, albo pracują zupełnie za darmo. Często to rodzice sprzedają je do fabryk, zakładów, kopalni, domów publicznych czy na śmietniska. 40% małoletnich jest „zatrudnianych” w Afryce. Proceder ma też miejsce w Azji, Ameryce Południowej i Wschodniej Europie.
Problem stresu dotyczy każdego człowieka, nie istnieją ludzie, którzy go nie doświadczają. Stres najprościej można zdefiniować jako reakcję organizmu
w odpowiedzi na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, obciążają lub przekraczają nasze zdolności do skutecznego poradzenia sobie.
Czytaj więcejWielu uczniów, a także rodziców nie widzi nic złego w ściąganiu. Twierdzą, że z takim procederem mieliśmy do czynienia od zawsze. Zjawisko to często postrzegane jest raczej pozytywnie niż negatywnie. Uczeń, któremu udało się ściągnąć, zyskuje szacunek za spryt, odwagę czy umiejętność oszukania systemu. Wydaje się to tym bardziej normalne, jeśli mówią o tym idole młodych ludzi. („Oni też ściągali, a maturę jakoś zdali” – tak postrzegają ściąganie młodzi ludzie.)
Czytaj więcejZ danych WHO wynika, że depresja stanowi obecnie czwarty najpoważniejszy problem zdrowotny na świecie. Co to właściwie jest? Termin „depresja” używany jest potocznie w odniesieniu do złego samopoczucia, przygnębienia czy obniżonego nastroju.
Ponoć bezpieczny komputer - to komputer odłączony od sieci, ale nawet to nie jest do końca prawdą, no chyba że jest to sieć elektryczna. W dzisiejszych czasach komputer i Internet to dla większości ludzi synonimy. No bo po co masz komputer, smartphone, tablet czy też inne urządzenie, jeśli nie do surfowania po Internecie. Oczywiście korzystanie z tych urządzeń i technologii ma znaaaacznie szersze zastosowanie, ale skupmy my się na chwilkę nie na przeznaczeniu a sposobie ich użytkowania.
Pewnie po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy ,,bezpieczny komputer, Internet’’ wyskoczy tysiące linków do stron, na których przeczytamy, co zrobić, żeby się zabezpieczyć. Żeby nie dać się okraść, nie dać się zawirusować, ośmieszyć itd. Dotyczą one aspektów technicznych związanych z użytkowaniem komputera i Internetu.
Jak często słyszysz radę „MYŚL POZYTYWNIE”? No tak, ale jak to zrobić, gdy nic nam nie wychodzi, kiedy zaliczamy porażkę za porażką i wszystko widzimy w czarnych barwach? Kluczem do sukcesu jest wiara w siebie oraz w swoje możliwości. To właśnie w tym momencie powinno nam się włączyć pozytywne myślenie, czyli sposoby patrzenia na świat przez „różowe okulary”. Czyli, jak myśleć pozytywnie?
Okres zimowy to czas, kiedy szczególnie powinniśmy dbać o naszą dietę. Nasz organizm potrzebuje większej dawki energii, ale również musimy wzmacniać naszą odporność. Dietetycy uważają, iż zimowy jadłospis powinien różnić się od letniego.
Czytaj więcejDzisiaj rozpoczynają się ferie zimowe, na które zazwyczaj wszyscy uczniowie czekają z utęsknieniem. W tym roku jest trochę inaczej. Pandemia koronawirusa zamknęła nas w domach i tak od wielu miesięcy mamy ograniczony kontakt ze światem zewnętrznym.
Każdego dnia zmuszeni jesteśmy do podejmowania różnych działań. Jak to zrobić w tym trudnym i wymagającym czasie? Pandemia zmusiła nas do reorganizacji wielu obowiązków. A przed nami: klasówki, kolokwia, koniec semestru,… matura.
Czytaj więcejUczniowie naszej szkoły zaangażowali się w pracę nad projektem edukacyjnym promującym walkę z nałogiem palenia papierosów wśród młodzieży. Wynikiem ich pracy jest film, a także piosenka i teledysk.
Oto historia przedstawiona przez naszych uczniów:
„Ola to 17-letnia dziewczyna, uczennica prestiżowej szkoły. Jak każda osoba w tym wieku ma swoją „paczkę”. A Ola ma nawet dwie. Po ciężkim tygodniu w szkole przychodzi pora na odreagowanie stresu i upragnione spotkania z przyjaciółmi. Wyjścia na kawę czy do kina to cotygodniowa tradycja. Co tydzień jest też ten sam problem.
Pandemia koronawirusa zmusiła wszystkich do wielu ograniczeń, a co za tym idzie do częstszego korzystania z mediów. W ostatnich tygodniach dzieci i młodzież są w „e-szkole”, a dorośli, ze względu na pracę zdalną, spędzają przed monitorami swoich komputerów niemal całe dnie.
W tych okolicznościach, bardziej niż zwykle, narażeni jesteśmy na takie uzależnienia jak: siecioholizm czy fonoholizm. Z dnia na dzień wszystko, z czym mieliśmy do czynienia w świecie realnym, przeniosło się do świata wirtualnego. Zamiast lekcji w szkole mamy e-lekcje, a zamiast wykładów- webinaria.
Czytaj więcejTolerancja to:
- respektowanie cudzych praw i własności,
- uznanie i akceptacja różnic indywidualnych,
- umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych,
Czytaj więcejZastanawialiście się kiedyś jak działa ludzka pamięć? Zapraszamy Was do zapoznania się z kilkoma słowami teorii dotyczącej czynników sprzyjających zapamiętywaniu, mechanizmów zapominania oraz prawami uczenia się. Przeczytajcie i zastosujcie się do kilku porad.
Ogólne zasady organizowania procesu uczenia się dobrze obrazuje prosta technika zaproponowana (i stosowana) przez Richarda Feymana, który był jednym z najlepszych fizyków wszech czasów. „Zasada 8 kroków” pozwoli Wam na utrwalenie nowej wiedzy, a także lepsze zrozumienie tego, co już wiecie. Na dokładkę mamy dla Was także kilka zadań do wykonania, które pomogą usprawnić proces uczenia się.
Czytaj więcejZastanawialiście się kiedyś, ile talentów może posiadać jeden człowiek? A 22 osoby? My to wiemy! W naszych klasach pierwszych jest ich aż 72,5 metra!
Wrzesień to nie tylko czas nowych obowiązków, a szkoła to nie tylko nauka. W ALO znajdujemy czas także na odrobinę zabawy. To właśnie zabawa była hasłem przewodnim zajęć integracyjnych dla klas pierwszych, które poprowadziła p. Marta Stelmaszczyk – pedagog szkolny.
Konkurs pt. "Moja wymarzona przyszłość" skierowany został do wszystkich uczniów Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Kutnie. Jego celem było uświadomienie sobie przez uczniów priorytetów w wyborze dalszej drogi kształcenia oraz kariery zawodowej. Pomysłodawcą konkursu była pani Marta Stelmaszczyk, pedagog szkolny.
Wyrazić siebie za pomocą sztuki, to główny temat zajęć z arteterapii, przeprowadzonej z uczniami ALO.
Ponad 11,5 metra – taką długość mają zebrane w jeden łańcuch talenty oraz zalety uczennic ALO. To, że swój potencjał można zmierzyć w metrach, pokazały zajęcia poprowadzone przez Panią Martę Stelmaszczyk, pedagoga liceum.