Nauczanie dwujęzyczne – CLIL to nowoczesna i innowacyjna forma nauczania języka obcego, zdobywająca coraz większe uznanie wśród państw Unii Europejskiej. Nazwa CLIL (Content and Language Integrated Learning) wywodzi się z języka angielskiego i oznacza zintegrowane nauczanie przedmiotowo - językowe. Metoda ta cieszy się również coraz większą popularnością wśród młodzieży.
W Akademickim Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. prof. Zbigniewa Religi w Kutnie nauczanie dwujęzyczne jest prowadzone w klasie dwujęzycznej. Przedmioty nauczane dwujęzycznie to wiedza o społeczeństwie, edukacja dla bezpieczeństwa oraz wychowanie fizyczne. Plany rozwoju nauczania dwujęzycznego zakładają w następnych latach poszerzenie oferty o kolejne przedmioty nauczane dwujęzycznie: biologię i chemię.
Uczeń klasy dwujęzycznej uzyska więc możliwość opanowania języka angielskiego na bardzo wysokim poziomie, z bogatym zasobem specjalistycznego słownictwa z wielu dziedzin wiedzy. Aby zrealizować ten cel, dydaktyka języka angielskiego - jako przedmiotu obowiązkowego - odbywa się w zdecydowanie poszerzonym wymiarze godzin (o 270 godzin więcej w cyklu nauczania, czyli średnio o 3 godziny tygodniowo w każdym roku nauki w liceum).
Uczniowie oddziałów dwujęzycznych uczą się także obowiązkowo wybranego przez siebie drugiego języka obcego nowożytnego. Dodatkowo, jeśli wyrażą taką wolę, otrzymają możliwość nauki trzeciego języka obcego. Języki te uczniowie mogą wybrać spośród bogatej oferty języków obejmującej: niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, rosyjski.
Nauczanie dwujęzyczne w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. prof. Zbigniewa Religi w Kutnie realizują nauczyciele, którzy przede wszystkim w swojej dziedzinie (czyli jako nauczyciele przedmiotu) są specjalistami wysokiej klasy. Natomiast kompetencje językowe, potwierdzone dodatkowymi studiami w zakresie filologii angielskiej lub certyfikatami, są ich dodatkowym atutem. Celem nauczania w klasach dwujęzycznych nie jest wyłącznie doskonalenie kompetencji językowych, w tym przełamywanie typowego dla wielu osób lęku przed mówieniem. Doskonała znajomość języka angielskiego to swoista wartość dodana. Szkole zależy przede wszystkim na przekazywaniu uczniom jak najszerszego zasobu wiedzy przedmiotowej, która przygotuje ich do egzaminu dojrzałości, a w dalszej perspektywie do studiów wyższych. Język angielski jako drugi język nauczania wprowadzany będzie stopniowo, aż do uczynienia z niego jedynego narzędzia komunikacji na lekcji. Nauczyciele przedmiotów nauczanych bilingwalnie dostosują poziom języka do możliwości uczniów. Sprawnemu wdrażaniu nauczania dwujęzycznego sprzyja także praca w małych grupach – klasy liczące do 14 uczniów – oraz przewaga metod aktywizujących.
Dlaczego warto uczyć się w systemie dwujęzycznym?
Powodów jest wiele:Oddziały dwujęzyczne w szkole ponadgimnazjalnej to standard w większych miastach, przepustka do studiów na najlepszych uczelniach w Polsce i za granicą, a w dalszej perspektywie gwarancja ciekawej pracy. Na kutnowskim rynku edukacyjnym - to propozycja nowatorska, w naturalny sposób uzupełniająca i wzbogacająca istniejącą ofertę kształcenia dla absolwentów szkół podstawowych.