WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z UCZELNIAMI WYŻSZYMI
Nasza szkoła w sposób systematyczny i planowy współpracuje z uczelniami wyższymi.Zajęcia na uczelniach wyższych uzupełniają proces edukacyjny realizowany w szkole, poszerzają treści szkolnych programów nauczania z przedmiotów: chemia, biologia, matematyka, fizyka, historia, wiedza o społeczeństwie, język polski, rozwijają zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz wzbogacają ich wiedzę merytoryczną.
W ramach współpracy z Uniwersytetem Łódzkim podejmowanych jest wiele działań, to m.in.
• realizowany projekt „Z historią na Ty”, który został objęty patronatem Instytutu Historii Uniwersytetu Łódzkiego,
• udział szkoły z Turnieju Debat Oksfordzkich,
• realizacja projektu „Zdolny uczeń – świetny student”, na kilku wydziałach uczelni,
• udział w zajęciach Instytutu Kreatywnej Biologii,
• udział uczniów w zajęciach laboratoryjnych,
• szkoła ściśle współpracuje z Biurem Promocji Uniwersytetu Łódzkiego,
Uniwersytet Medyczny w Łodzi to m.in. udział naszych uczniów w wykładach prowadzonych przez nauczycieli uniwersyteckich, tj.wykład prof. dr hab. n. farm. Jolanty Zawilskiej z Zakładu Farmakodynamiki, czy wykład dr. n. med. Pawła Rasmusa z Zakładu Psychologii Lekarskiej.
Politechnika Łódzka
• udział uczniów w zajęciach laboratoryjnych (charakterystyka prądowo – napięciowa rezystorów) oraz w wykładzie na temat zastosowania pochodnych w fizyce i matematyce,
• udział uczniów w konkursie „Fascynująca Fizyka”.
Gdański Uniwersytet Medyczny
• udział uczniów w projekcie „Nauka to ludzie”;
Jak co miesiąc uczniowie ALO brali udział w zajęciach IKB na Uniwersytecie Łódzkim. Tym razem wysłuchali wykładu - Nasze relacje ze słońcem oraz uczestniczyli w warsztatach:
1.Parkietyna-metabolit wtórny złotorostu ściennego- lek przyszłości.
2.In vitro na start- praktyczne wprowadzenie do badań naukowych i medycznych.
3.Metody immunocytochemiczne. Barwienie fluorescencyjne komórek nowotworowych.
4.Małe zmiany i ich wielkie konsekwencje- dotyczące analizy materiału genetycznego i wpływu zmian DNA na zdrowie.
Klasy II A i I A uczestniczyły w zajęciach laboratoryjnych z mikrobiologii na Uniwersytecie Łódzkim. Uczniowie wysłuchali wykładu na temat pożytecznej roli bakterii w przyrodzie, gospodarce człowieka i w medycynie. Następnie wybarwiali bakterie metodą Grama, rozróżniając je pod mikroskopem. Oto fotorelacja z zajęć....
Glony pożyteczne czy szkodliwe dla człowieka i innych organizmów, to był temat zajęć warsztatowo-laboratoryjnych, w których uczestniczyli uczniowie klasy II A.
W miniony piątek rozpoczęły się pierwsze w tym roku szkolnym zajęcia na Uniwersytecie Łódzkim w ramach Instytutu Kreatywnej Biologii. Adam i Kuba z klasy II A wysłuchali wykładu - Nie taki pająk straszny jak go malują, oraz uczestniczyli w warsztatach laboratoryjnych - Drobnoustroje w żywności oraz Codzienna praca mykologa.
Dziś w ALO gościliśmy wyjątkową osobę – panią profesor Jolantę Zawilską – pracownika naukowego Zakładu Farmakodynamiki Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Miło nam poinformować, że nasza szkoła została zaproszona do kontynuowania współpracy na płaszczyźnie edukacyjnej z Uniwersytetem Łódzkim.
W poprzednim roku szkolnym, nasi uczniowie brali aktywny udział w programie "Zdolny uczeń - świetny student". To zaangażowanie zostało dostrzeżone przez władze uczelni, stąd też, możemy cieszyć się z perspektywy dalszego rozwoju naszych uczniów na poziomie akademickim.
Dzisiejszy dzień upłynął nam na edukacji na Uniwersytecie Łódzkim oraz Politechnice Łódzkiej. Uczniowie klas: 1A, 1B, 2AB oraz 3AB po raz kolejny mieli okazję usiąść w ławach studenckich.
W ramach współpracy z Uniwersytetem Łódzkim odbyły się warsztaty laboratoryjne dla klasy IV A. W trakcje zajęć uczniowie zapoznali się z organizacją chromatyny, wybranymi chorobami o podłożu genetycznym, zastosowaniu techniki PCR . Przeprowadzili również elektroforezę DNA. Dzięki takim zajęciom wiedza wykorzystywana jest w praktyce.
Jakub Jóźwiak, uczeń klasy I A, to kolejny uczestnik projektu "Zdolny uczeń - świetny student" na Uniwersytecie Łódzkim. Jakub wziął udział w warsztatach "Sztuka prezentacji i wystąpienia publicznego", które poprowadziła dr hab. Agnieszka Dziedziczak- Fołtyn.
Jakub zajmuje się zagadnieniem: "Procedura tworzenia własnej firmy". Mentorem ucznia jest dr Agnieszka Janus.
Życzymy sukcesów w pracy nad projektem.
Drużyna złożona z uczniów klasy II AB, w dniu 23 listopada 2023 roku, wzięła udział w Turnieju Debat zorganizowanym przez Uniwersytet Łódzki i Młodzieżową Radę Miasta Łodzi.
8 listopada odbyły się zajęcia z mikrobiologii na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego, w których brały udział klasy II A i II AB.
Julia i Zuzia z klasy I A w programie „ZDOLNY UCZEŃ – ŚWIETNY STUDENT”
na Uniwersytecie Łódzkim
W środę, uczniowie klas: I AB oraz III AB zwiedzały Obserwatorium Astronomiczne UMK w Toruniu oraz wzięły udział w wykładzie nt. "A jednak się kręci...tylko właściwie jak?"
Po niezwykle interesującej przygodzie z kosmosem "zeszli na ziemię", a konkretnie zwiedzili toruńską starówkę.
W dniu 21 maja uczniowie z klas IA, IIA I IIC brali udział w warsztatach online, prowadzonych w ramach współpracy między Uniwersytetem Medycznym w Łodzi a ALO. Zajęcia prowadził pan dr hab. n. med. Tomasz Boczek, który na początku zaprezentował interesujący materiał z zakresu budowy, właściwości oraz objawów niedoboru lub nadmiaru (hiperwitaminozy) witamin.
Czytaj więcejW dniu 7 maja uczniowie naszej szkoły mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach przygotowanych przez Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Poprowadziły je Panie: dr n. med. Monika Witusik-Perkowska oraz mgr Ewa Świderska.
Uczennice klasy IA - Klaudia Jankiewicz oraz Natalia Kusiak zostały laureatkami insta-konkursu fotograficznego, który zorganizował Uniwersytet Medyczny w Łodzi dla uczniów szkół średnich.
Zadaniem licealistów było pokazanie siebie jako przyszłego studenta Uczelni na wybranym przez siebie kierunku studiów. Klaudia i Natalia wykazały się nie lada kreatywnością, co zostało docenione przez jury konkursu. Zdjęcia dziewcząt oraz dwojga innych uczniów zostały ocenione najwyżej i zdobyły cztery główne nagrody. Opaski sportowe smartband wkrótce trafią do rąk naszych uczennic.
Oto kolejny wykład dla naszych uczniów w ramach współpracy z UMEDem. Takie wykłady odbywają się co tydzień i uczniowie mogą dzięki nim poszerzać swoją wiedzę. Wykład z genetyki został połączony z warsztatami , które zostały przeprowadzone przez pana profesora Tomasza Boczka. Zachęcamy do obejrzenia fragmentu relacji.
W ramach bieżącej edycji projektu KUMPEL nasza uczennica Oliwia Byczkowska miała okazję odwiedzić laboratoria w Zakładzie Hodowli Komórkowych i Analiz Genomowych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, którego kierownikiem jest Pani Profesor Agnieszka Piastowska-Ciesielska - mentor Oliwii.
Czytaj więcejWyróżnia się dwa typy kwasów nukleinowych: kwas dezoksyrybonukleinowy (DNA) oraz kwas rybonukleinowy (RNA). Podstawową rolą kwasów nukleinowych jest przechowywanie i ekspresja informacji genetycznej komórki. W dniu 23.04.2021r. w ramach współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi uczniowie klasy IA wzięli udział w wykładzie i zajęciach laboratoryjnych z zakresu tematycznego „kwasy nukleinowe”. Pan dr hab. n.med. Tomasz Boczek zaprezentował bardzo interesujący materiał z zakresu budowy, funkcji, właściwości, struktury przestrzennej cząsteczki i występowania kwasów nukleinowych.
W ramach współpracy z Uniwersytetem Łódzkim, klasa IA wzięła udział w wykładzie i zajęciach laboratoryjnych z mikrobiologii. Pani dr Magdalena Moryl wprowadziła nas w świat mikroorganizmów. Dowiedzieliśmy się o przeogromnym znaczeniu bakterii w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, w kosmetologii, w rolnictwie ekologicznym i oczyszczaniu ścieków. Po wykładzie w ramach warsztatów ćwiczeniowych wybarwiane były bakterie metodą Grama.
Zapraszamy do obejrzenia fragmentu wykładu i fotorelacji.
Czytaj więcejNaukowcy Politechniki Łódzkiej przygotowali ofertę wykładów i laboratoriów w formie online. Dzięki możliwości wirtualnego spotkania z przedstawicielem uczelni uczniowie klasy trzeciej wzięli udział w wykładzie online - Faculty of Electrical, Electronic, Computer and Control Engineering – Photovoltaics – Energy from the Sun - zorganizowanego w ramach akcji „Drzwi Zawsze Otwarte online”.
Prawidłowa dieta niesie za sobą same plusy. Potwierdzone jest, że zdecydowana większość (aż 80-95%) nowotworów spowodowana jest czynnikami środowiskowymi oraz stylem życia. 30-35% zajmuje właśnie dieta. Pożywienie oczywiście nie jest bezpośrednią przyczyną nowotworów, aczkolwiek zwiększa ryzyko ich rozwoju.
W trakcie poniedziałkowych (2 marca 2020 roku) zajęć laboratoryjnych na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi klasa I A przeprowadziła badanie aktywności enzymów trawiennych układu pokarmowego. Uczniowie wykrywali aktywność amylazy ślinowej i trzustkowej, trypsyny, pepsyny i lipazy. Oznaczali też pH soku trzustkowego i wpływ jonów chlorkowych na aktywność amylazy ślinowej.
13 grudnia 2019 r.
w wykładzie na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi uczestniczyły klasy drugie. Przypomnieliśmy sobie treści genetyczne z pierwszej klasy oraz poszerzyliśmy naszą wiedzę w tym temacie. Omówiony został profil genetyczny oraz jego zastosowanie w kryminalistyce, metody izolowania DNA, badanie sekwencji STR i praktyczne zastosowanie tych metod.
11 grudnia 2019 r na zajęciach laboratoryjnych na UMEDzie, klasa I A wyznaczała krzywą wzorcową do oznaczania glukozy, sporządziła wykres zależności absorbancji substancji od ilości umoli glukozy w próbie oraz oznaczała zawartość cukrów w wybranych produktach spożywczych przeznaczonych dla diety cukrzycowej metodą spektrofotometryczną.
Ostatnie piątki listopadowo-grudniowe to kolejne spotkania naszych uczniów na wykładach organizowanych przez UMED dla szkół patronackich. Klasy I A, I C, II A, II AB uczestniczyły w wykładach: "Techniki inżynierii genetycznej w diagnostyce chorób", "Badania genetyczne w onkologii", "Fizjologia układu oddechowego i zaburzenia pracy". Przed nami jeszcze wykład dotyczący układu krążenia. Podsumowując te cztery tygodnie, można powiedzieć tak: dużo wiedzy, dużo treść, dużo satysfakcji.
W czwartek, 7 listopada 2019 roku, klasa I C uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych odbywających się w Zakładzie Biochemii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Uczniowie wykrywali obecność glutaminianu sodu, związków siarkowych oraz jonów fosforanowych w wybranych produktach spożywczych. Ponadto udało im się sprawdzić doświadczalnie, w których napojach zawarta jest chinina. Było to popołudnie pełne analiz biochemicznych i obcowania z ze zjawiskiem fluorescencji!
W piątek, 18 października 2019 roku, klasa II A uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi w Zakładzie Biochemii. Uczniowie oznaczali aktywność sacharozy, oksydazy difenolowej, ureazy, katalazy, peroksydazy, dehydrogenazy bursztynianowej. Po ćwiczeniach na Auli 1000-lecia odbył się wykład w języku angielskim "What can our Fingers tell us about our Biology?", który przeprowadził prof. John Manning. Nigdy nie siądziliśmy, że aż tyle można odczytać z ludzkiej dłoni!
W piątek, 4 października 2019 roku, klasy IA i II AB, uczestniczyły w pierwszym w tym roku szkolnym wykładzie na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Wykład poprowadził pan profesor Jakub Fichna omawiając znaczenie, budowę i działanie enzymów.