Jak przebiega proces uczenia się?

  • 2020-05-11 11:05:00

Ogólne zasady organizowania procesu uczenia się dobrze obrazuje prosta technika zaproponowana (i stosowana) przez Richarda Feymana, który był jednym z najlepszych fizyków wszech czasów. „Zasada 8 kroków” pozwoli Wam na utrwalenie nowej wiedzy, a także lepsze zrozumienie tego, co już wiecie. Na dokładkę mamy dla Was także kilka zadań do wykonania, które pomogą usprawnić proces uczenia się.

Jak przebiega proces uczenia się?

Oto kolejne kroki realizacji techniki Richarda Feymana:
Krok 1. Wybieramy temat, który chcemy opanować. Jeśli jest obszerny, dzielimy go na mniejsze partie (mogą być nawet bardzo wąskie, jak np. budowa komórki roślinnej).
Krok 2. Zaczynamy się uczyć z zastosowaniem poznanych zasad i technik uczenia się.
Krok 3. Kiedy już wiemy, o co w danym temacie chodzi, bierzemy kartkę papieru i piszemy o nim, ale wyłącznie „z głowy", czyli to, co zrozumieliśmy i zapamiętaliśmy. Jeszcze lepiej jest pisać i mówić jednocześnie - tak jak nauczyciel, kiedy zapisuje coś na tablicy. Dzięki temu łatwo możemy sprawdzić, które partie materiału już pamiętamy i rozumiemy, a których jeszcze nie. Ponadto sam proces przywoływania materiału z pamięci utrwala go.
Krok 4. Następnie skupiamy się na tych obszarach, których nie opanowaliśmy, aby uzupełnić braki - czyli uczymy się znów, ale teraz tylko tego, czego nie udało się nam wcześniej zapisać  (a więc i zapamiętać czy zrozumieć).
Krok 5. Podejmujemy drugą próbę zapisania opanowanego tematu na kartce i znów sprawdzamy, co się nam udało, a co nie, zapamiętać i zrozumieć.
Krok 6. Powtarzamy proces, aż uda się nam wszystko zapamiętać i zrozumieć.
Krok 7. Znów staramy się wytłumaczyć i/lub zaprezentować (jeśli wymaga to np. rysunku czy  wykresu) dany temat, ale teraz staramy się uprościć język, którym opowiadamy o danej tematyce, tak jakbyśmy chcieli wyjaśnić ją komuś, kto ma mniejszą wiedzę od nas. Warto posiłkować się przy tym tworzeniem schematów czy metafor. Dzięki temu jeszcze lepiej zrozumiemy ten materiał. Możemy zrobić to np. w formie „wykładu” dla rodziców, koleżanki czy kolegi, młodszego rodzeństwa, a nawet pluszowych zabawek. Możemy wyobrazić sobie, że jesteśmy nauczycielami.
Krok 8. Jeśli opowiedzenie o danej tematyce uproszczonym językiem czy też przystępne wyjaśnienie jakiegoś mechanizmu nadal nastręcza nam trudności bądź gubimy się w swoim wywodzie, to znaczy, że jeszcze nie całkiem rozumiemy tę partię materiału - powinniśmy ją więc raz jeszcze powtórzyć, jak w poprzednich krokach.


Źródło: „Rozwijanie umiejętności uczenia się”, Magdalena Goetz



rozwijanie_umiejtnoci_uczenia_si_zadania.pdf
    • Tagi