Znaczenie doświadczeń w nauczaniu fizyki
Fizyka jest nauką eksperymentalną i nauczanie tego przedmiotu nie może odbywać się w oderwaniu od otaczającej nas rzeczywistości. Doświadczenie daje nam możliwość powtarzalności zjawisk. Pozwala na sztuczne i planowane wywołanie zjawisk fizycznych w ściśle określonych warunkach.
2020 Rokiem Fizyki
Kolejne etapy eksperymentu to:
• formułowanie hipotezy roboczej,
• planowanie – wybór metody i odpowiednich środków,
• przeprowadzenie eksperymentu,
• opracowanie wyników, źródła błędów, wyciąganie wniosków, formułowanie zależności między wielkościami fizycznymi.
Doświadczenie jest dla ucznia źródłem wiedzy środkiem jej weryfikacji. Pozwala na rozbudzenie zainteresowań i rozwijanie samodzielności myślenia oraz przybliża zjawiska życia codziennego.
Nauczycielowi daje możliwość stworzenia sytuacji problemowej oraz postawienia pytań:
- dlaczego wystąpiło zjawisko?
- jaka jest zależność między wielkościami fizycznymi?
- jakie muszą być warunki aby wystąpiło dane zjawisko?
- jak wyznaczyć daną wielkość fizyczną?
Dziś prezentujemy przykłady doświadczeń pokazowych.
Doświadczenie pokazowe przeprowadzanie jest przez nauczyciela przy pomocy uczniów i obserwowane przez wszystkich w klasie. Powinno być przedstawione za pomocą prostych środków dydaktycznych, dobrze widoczne i musi być wyraźny efekt, który chcemy zademonstrować.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu.