Pedagog

Pedagog szkolny
mgr Elżbieta Byczkowska
tel. 885 565 638
PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątek

8:00 - 8:50
12:20 - 15:00

8:00-15:00


8:00 - 8:50
12:20 -15:00

9:30 - 10:30
11:25 - 12:25
13:30 - 17:30

09:35 - 10:35
14:20 - 15:20

Pedagog specjalny
mgr Izabela Kaźmierczak-Jankowska
- godziny pracy pedagoga specjalnego wg poniższego Harmonogramu oraz według potrzeb uczniów i rodziców
w umówionym wcześniej terminie.

PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątek

16:30 - 17:30

16:30 - 17:30


16:30 - 17:30

16:30 - 17:30

---

Nieważne, jakiego koloru są… NASZE OCZY

  • 2022-05-16 11:53:00
  • 0

Oczy to nasze okno na świat - bez nich nasze codzienne życie byłoby znacznie trudniejsze, dlatego warto dbać o nie na co dzień, a nie tylko od święta. Zanieczyszczenie powietrza, wielogodzinna praca przy komputerze, siedzący tryb życia – to wszystko szkodzi naszym oczom i prawidłowemu widzeniu. Na szczęście istnieje kilka nieskomplikowanych zasad, które możesz wcielić w życie już dziś i cieszyć się zdrowiem oczu i sokolim wzrokiem przez długie lata.

Czytaj więcej

DLACZEGO ODPOCZYNEK JEST WAŻNY? (część III)

  • 2022-02-17 12:31:00
  • 0

Co nam daje odpoczynek?

  • Chroni nas przed przemęczeniem i wyczerpaniem, a w chwili zmęczenia pomaga zregenerować się i odzyskać potrzebną energię;
  • Pozwala nam na efektywne działanie — jesteśmy bardziej produktywni (poprawia pamięć, koncentrację, myślenie) i daje więcej motywacji do działania;
  • Pomaga nam radzić sobie ze stresem;
  • Pozwala nam odzyskać równowagę;
  • Pozwala na kreatywność;
  • Daje szansę na budowanie i dbanie o relacje interpersonalne;
  • Zmniejsza ryzyko występowania frustracji czy wypalenia zawodowego.
Czytaj więcej

DLACZEGO ODPOCZYNEK JEST WAŻNY? (część II)

  • 2022-02-17 11:31:00
  • 0

Odpoczynek a odporność

Gdy nie odpoczywamy, osłabiamy nasz układ odpornościowy. Przemęczenie oraz brak snu osłabiają nasz organizm. Jak pokazują liczne badania medyczne i psychologiczne długotrwały brak odpoczynku znacząco osłabia siły obronne organizmu, prowadzi do wyczerpania i zwiększa ryzyko wystąpienia infekcji. Sen wzmacnia nasz organizm, podobnie jak relaks w ciągu dnia. W czasie odpoczynku i snu białe krwinki najszybciej się regenerują i rosną w siłę, a także produkują więcej przeciwciał. Jeśli nie odpoczywamy, to jednym słowem pozbawiamy nasz organizm możliwości obrony. Mniejsza ilość komórek odpornościowych to znacznie słabsze możliwości obrony przed wirusami i chorobami. Stajemy się więc bardziej podatni na przeziębienie czy grypę, nie mówiąc już o cięższych chorobach,     do których przewlekłe zmęczenie może prowadzić.

Stres, brak snu, życie w ciągłym biegu powodują także zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne. Przemęczenie może wywoływać między innymi: depresję, apatię, stany lękowe, nerwice i wiele innych. W leczeniu tych zaburzeń psychologowie często polecają znalezienie sposobu na prawdziwy odpoczynek oraz aktywność fizyczną.


Odpoczynek a relacje interpersonalne

Odpoczynek jest też doskonałym czasem na budowanie i odbudowywanie relacji międzyludzkich. Człowiek jako istotna społeczna potrzebuje akceptacji, uznania i miłości, które może otrzymać wyłącznie od innych ludzi. Praca, nauka i codzienne obowiązki często sprawiają, że nie mamy czasu na relacje i dzielenie się emocjami, przez co odczuwamy ich brak i pewien rodzaj dyskomfortu. Czas wolny poświęcony na odpoczynek z bliskimi może pomóc w zaspokojeniu potrzeb wyższych takich jak miłość  i przyjaźń. 

 źródło: Internet


Czytaj więcej

DLACZEGO ODPOCZYNEK JEST WAŻNY? (część I)

  • 2022-02-17 10:31:00
  • 0

„Odpoczynek należy do całości życia - jest obowiązkiem. Człowiek, który nie potrafi mądrze odpocząć - wyrzec się pracy - nie potrafi dalej dobrze pracować”

(Krzysztof Grzywocz, Na początku był sens)

Tak jak w sporcie nie ma osiągnięć bez regeneracji, tak samo wyniki w nauce, pracy nie będą zadowalające bez odpoczynku. To nie ciężka praca prowadzi do sukcesu tylko mądra. Mądrość w pracy, w nauce polega między innymi na umiejętności obiektywnej oceny swoich możliwości. Bierzesz na siebie tyle, ile jesteś w stanie wykonać i nie starasz się na siłę udowadniać, że możesz więcej. Tylko w ten sposób zagwarantujesz sobie wewnętrzny spokój i równowagę. Pamiętaj: jesteś człowiekiem i potrzebujesz mieć czas nie tylko na pracę i naukę, ale i odpoczynek.

Pośpiech, zabieganie to wszystko powoduje, że jesteśmy spragnieni odpoczynku. Jednak kiedy on już nastąpi, to mamy ogromną trudność zdecydować o tym, jak go najlepiej zagospodarować. Nagle okazuje się, że znaczna część osób nie potrafi efektywnie odpoczywać. To, że mamy czas wolny WCALE nie oznacza, że odpoczywamy. Bo odpoczynek nie oznacza jedynie zaprzestania pewnej aktywności, np. pracy albo nauki. Dobry odpoczynek pozwala nam odzyskać energię, pokonać odczucie znużenia, zmęczenia, a nawet wyczerpania oraz poprawia nastrój. Po takim odpoczynku odzyskujemy entuzjazm, zaangażowanie oraz siły fizyczne i psychiczne. Osoba wypoczęta pragnie z powrotem przystąpić do nauki lub pracy.

Staraj się więc jak najczęściej zamieniać czas wolny w efektywny odpoczynek. To przełoży się na Twoje samopoczucie i lepszą jakość życia. Znajdź coś, co sprawi Ci największą radość i przyjemność. 

Czytaj więcej

DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

  • 2022-02-08 17:41:00
  • 0

Internet oferuje nam ogromne możliwości. Korzystając z sieci, możemy rozwijać swoje zainteresowania, relaksować się, uczyć się nowych rzeczy. Niestety, jest to także miejsce, gdzie możemy napotkać różne zagrożenia. By ich uniknąć trzeba pamiętać o zasadach bezpiecznego poruszania się w sieci.

Czytaj więcej

KORONAWIRUSOWA ETYKIETA

  • 2022-01-26 16:08:00
  • 0

Pandemia wywróciła nasze życie do góry nogami – także życie społeczne. Zachowania, które do tej pory były w dobrym tonie, teraz mogą być postrzegane zupełnie inaczej. Najważniejsze jest zatrzymanie koronawirusa, bezpieczeństwo i zdrowie – własne, naszych bliskich, współpracowników i innych osób z naszego otoczenia.

Jakie są nowe, koronawirusowe zasady?

  • Nie podawaj ręki na powitanie. 
  • Zasłaniaj twarz, szczególnie gdy mówisz. 
  • W towarzystwie zachowuj bezpieczną odległość. 
  • Możesz poprosić o założenie maseczki osobę, która jest w Twoim otoczeniu i jej nie stosuje. 
  • Ogranicz korzystanie z telefonu w miejscach publicznych – na jego powierzchni jest dużo zabrudzeń. 
  • Troszcz się o chorych przyjaciół, ale zdalnie. Dzwoń, pisz SMS-y i e-maile, rób zakupy i zostawiaj je pod drzwiami. 
  • Kontaktuj się z kolegami i znajomymi przez telefon, e-mail, czat lub zdalnie. 
  • Wchodząc do sklepu, korzystaj z płynów dezynfekcyjnych. W ten sposób chronisz nie tylko siebie, lecz także innych.

źródło: magazyn „Ze zdrowiem” NFZ, Internet

Czytaj więcej

„Nie przesadzaj – nie przesładzaj!”

  • 2022-01-19 16:30:00
  • 0

„Nie przesadzaj – nie przesładzaj!”

Tak brzmi hasło spotu przygotowanego przez NFZ wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków w ramach kampanii „Słodki, słodszy… cukrzyca!”.

Głównymi celami kampanii są promocja zmian w stylu żywienia i uświadomienie Polakom, jak dużo cukru bezwiednie spożywają. Jest to szczególnie ważne w walce z rosnącymi problemami otyłości i cukrzycy. Raport NFZ dla zdrowia – cukrzyca nie pozostawia bowiem złudzeń: chorych na cukrzycę ciągle przybywa. W 2014 roku zdiagnozowano ją u 2,55 mln dorosłych. Cztery lata później liczba ta wyniosła 2,86 mln, co stanowi aż 9,1% społeczeństwa. Większość chorych (84%) to osoby powyżej 55. roku życia. 


CUKRZYCA 
Cukrzyca jest nieuleczalną chorobą metaboliczną. Charakteryzuje ją hiperglikemia, czyli podwyższone stężenie glukozy we krwi, które jest spowodowane upośledzonym działaniem lub wydzielaniem insuliny. Choroba może mieć bardzo poważne konsekwencje i prowadzić do ślepoty, niewydolności nerek, zawału serca, udaru mózgu oraz amputacji kończyn dolnych. Podstawą skutecznej terapii jest dieta – urozmaicona, bogata w produkty o niskim indeksie glikemicznym oraz w błonnik pokarmowy.


UWAGA NA NADWAGĘ
Polacy z upodobaniem kupują słodkie przekąski i napoje. Aż 30% dzieci w wieku 8 lat co najmniej raz w tygodniu dostaje napoje gazowane. 45% nastolatków regularnie pije napoje słodzone, a 67% często sięga po napoje energetyzujące o wysokiej zawartości cukru! Nic dziwnego, że otyły jest już co czwarty Polak, a nadwagę ma trzech na pięciu dorosłych. U dzieci nie jest lepiej – co trzeci ośmiolatek boryka się z nadwagą lub otyłością. Obecnie dodatkowym utrudnieniem jest pandemia koronawirusa. Odosobnienie, konieczność spędzania większości czasu w domu, mniejsza aktywność fizyczna, obniżony nastrój – zwiększony apetyt jest częstą reakcją na te problemy.


CUKIER DOBRZE UKRYTY 
Cukier dodawany jest do większości produktów spożywczych, które kupujemy, czy są to parówki, keczup, warzywa w puszkach, czy dania obiadowe w słoikach. Jeśli wartość cukru podaną na opakowaniu w gramach podzielimy przez pięć, otrzymamy liczbę łyżeczek cukru w 100 g produktu (na opakowaniu jest napisane: „węglowodany, w tym cukry” – i to te cukry musimy podzielić na pięć). Warto uważnie czytać etykiety, gdyż szkodliwe cukry proste występują pod różnymi nazwami: glukoza, fruktoza, galaktoza, sacharoza, laktoza, maltoza, dekstroza, skrobia, maltodekstryna, słód jęczmienny, syropy: glukozowy, glukozowo-fruktozowy, z agawy, klonowy, daktylowy, ryżowy, kukurydziany, miód, karmel, cukier: buraczany, inwertowany, trzcinowy, brązowy, winogronowy, sok owocowy, zagęszczony sok owocowy, koncentrat soku. Sięgajmy po zdrowsze zamienniki: erytrol, ksylitol, inulinę lub stewię. Potrzebę słodyczy pomogą zaspokoić także przekąski ze świeżych owoców, niewielkich ilości suszonych owoców oraz pestki i orzechy.

źródło: „Ze zdrowiem” NFZ, Internet


Czytaj więcej

NAPOJE ENERGETYCZNE - GROŹNE SZCZEGÓLNIE DLA MŁODYCH

  • 2022-01-10 08:41:00
  • 0

Popularne energetyki mają za zadanie dodać na energii i sprawić, że będziemy mieli więcej chęci do pracy. Tymczasem nawet jednorazowe ich wypicie może mieć niekorzystny wpływ na serce. Naukowcy sprawdzili, jak reaguje organizm młodego człowieka na napój energetyczny.

1. Napoje energetyczne - skład

W skład każdego napoju energetycznego wchodzi kofeina. To ona stanowi jego bazę i ma za zadanie pobudzić organizm do działania. Kofeina znosi objawy zmęczenia i uczucie senności, poprawia koncentrację i ogólną sprawność umysłową, a także ułatwia formułowanie myśli i polepsza koordynację ruchową.

Oprócz kofeiny w napojach energetycznych znajdziemy również taurynę, która także ma właściwości pobudzające. Do tego mnóstwo cukru. Po wypiciu energetyka, w naszym organizmie wzrasta stężenie glukozy, co sprawia, że czujemy przypływ energii. Trzustka zaczyna szybciej pracować, żeby ustabilizować poziom cukru we krwi. Po godzinie ''cukier spada'', a my znów odczuwamy zmęczenie.

To jednak nie wszystko. Napoje energetyczne wpływają niekorzystnie na pracę serca u zdrowych młodych osób.

2. Napoje energetyczne a zaburzenia rytmu serca

Na Uniwersytecie Waterloo naukowcy przebadali 2025 osób w wieku od 12 do 24 lat. Każda z nich miała za zadanie wypić napój energetyczny. Potem badacze obserwowali, co się dzieje w ciele takiej osoby.

Wyniki są zatrważające. Ponad połowa osób doznała negatywnych reakcji po wypiciu energetyka. 25 proc. młodych ludzi doświadczyło zaburzeń rytmu serca, u 18 proc. pojawiły się silne bóle głowy. 5 proc. badanych skarżyło się na dolegliwości żołądkowe - nudności, wymioty lub biegunkę. Pond 3 proc. osób uskarżało się na silny ból w klatce piersiowej. Wszystkie te dolegliwości pojawiły się po wypiciu zaledwie 500 ml energetyka.

Naukowcy z kliniki Mayo w swoich badaniach odkryli, że wypicie napoju energetycznego może wywoływać stres hormonalny. Po spożyciu zwiększa się ciśnienie krwi u osób zdrowych. Towarzyszy mu również wzrost noradrenaliny, czyli hormonu stresu. W nadmiarze może on podnosić ryzyko zaburzeń funkcjonowania serca.

Zanim sięgniemy po kolejny napój energetyczny, powinniśmy znać to ryzyko. Szczególnie powinny uważać osoby młode, które często nie zdają sobie sprawy z zagrożeń.

źródło: Internet, Patrycja Nowak


Czytaj więcej

WARSZTATY Z PSYCHOLOGIEM

  • 2021-11-10 01:00:00
  • 0

Na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb i problemów uczniów po powrocie do szkoły w czerwcu 2021 r. oraz analizy bieżących potrzeb zespół wychowawczy podjął decyzję  o zorganizowaniu specjalistycznych zajęć psychologicznych dla uczniów klasy II A.

Uczniowie uczestniczyli w cyklicznych spotkaniach prowadzonych przez doświadczonych psychoterapeutów Niepublicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, panią Wandę Justyńską i pana Grzegorza Justyńskiego. 


Czytaj więcej
  • tags
  • author: admin / 2017-09-05 13:38:49