mgr Elżbieta Byczkowska
tel. 885 565 638

Godziny pracy pedagoga szkolnego

PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątek

8:00-12:30


9:00-10:30


8:00 - 9:30

11:30-15:30

10:30-15:30

08:00-9:30

13:00-15:00

DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

  • 2022-02-08 17:41:00
  • 0

Internet oferuje nam ogromne możliwości. Korzystając z sieci, możemy rozwijać swoje zainteresowania, relaksować się, uczyć się nowych rzeczy. Niestety, jest to także miejsce, gdzie możemy napotkać różne zagrożenia. By ich uniknąć trzeba pamiętać o zasadach bezpiecznego poruszania się w sieci.

Czytaj więcej

KORONAWIRUSOWA ETYKIETA

  • 2022-01-26 16:08:00
  • 0

Pandemia wywróciła nasze życie do góry nogami – także życie społeczne. Zachowania, które do tej pory były w dobrym tonie, teraz mogą być postrzegane zupełnie inaczej. Najważniejsze jest zatrzymanie koronawirusa, bezpieczeństwo i zdrowie – własne, naszych bliskich, współpracowników i innych osób z naszego otoczenia.

Jakie są nowe, koronawirusowe zasady?

  • Nie podawaj ręki na powitanie. 
  • Zasłaniaj twarz, szczególnie gdy mówisz. 
  • W towarzystwie zachowuj bezpieczną odległość. 
  • Możesz poprosić o założenie maseczki osobę, która jest w Twoim otoczeniu i jej nie stosuje. 
  • Ogranicz korzystanie z telefonu w miejscach publicznych – na jego powierzchni jest dużo zabrudzeń. 
  • Troszcz się o chorych przyjaciół, ale zdalnie. Dzwoń, pisz SMS-y i e-maile, rób zakupy i zostawiaj je pod drzwiami. 
  • Kontaktuj się z kolegami i znajomymi przez telefon, e-mail, czat lub zdalnie. 
  • Wchodząc do sklepu, korzystaj z płynów dezynfekcyjnych. W ten sposób chronisz nie tylko siebie, lecz także innych.

źródło: magazyn „Ze zdrowiem” NFZ, Internet

Czytaj więcej

„Nie przesadzaj – nie przesładzaj!”

  • 2022-01-19 16:30:00
  • 0

„Nie przesadzaj – nie przesładzaj!”

Tak brzmi hasło spotu przygotowanego przez NFZ wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków w ramach kampanii „Słodki, słodszy… cukrzyca!”.

Głównymi celami kampanii są promocja zmian w stylu żywienia i uświadomienie Polakom, jak dużo cukru bezwiednie spożywają. Jest to szczególnie ważne w walce z rosnącymi problemami otyłości i cukrzycy. Raport NFZ dla zdrowia – cukrzyca nie pozostawia bowiem złudzeń: chorych na cukrzycę ciągle przybywa. W 2014 roku zdiagnozowano ją u 2,55 mln dorosłych. Cztery lata później liczba ta wyniosła 2,86 mln, co stanowi aż 9,1% społeczeństwa. Większość chorych (84%) to osoby powyżej 55. roku życia. 


CUKRZYCA 
Cukrzyca jest nieuleczalną chorobą metaboliczną. Charakteryzuje ją hiperglikemia, czyli podwyższone stężenie glukozy we krwi, które jest spowodowane upośledzonym działaniem lub wydzielaniem insuliny. Choroba może mieć bardzo poważne konsekwencje i prowadzić do ślepoty, niewydolności nerek, zawału serca, udaru mózgu oraz amputacji kończyn dolnych. Podstawą skutecznej terapii jest dieta – urozmaicona, bogata w produkty o niskim indeksie glikemicznym oraz w błonnik pokarmowy.


UWAGA NA NADWAGĘ
Polacy z upodobaniem kupują słodkie przekąski i napoje. Aż 30% dzieci w wieku 8 lat co najmniej raz w tygodniu dostaje napoje gazowane. 45% nastolatków regularnie pije napoje słodzone, a 67% często sięga po napoje energetyzujące o wysokiej zawartości cukru! Nic dziwnego, że otyły jest już co czwarty Polak, a nadwagę ma trzech na pięciu dorosłych. U dzieci nie jest lepiej – co trzeci ośmiolatek boryka się z nadwagą lub otyłością. Obecnie dodatkowym utrudnieniem jest pandemia koronawirusa. Odosobnienie, konieczność spędzania większości czasu w domu, mniejsza aktywność fizyczna, obniżony nastrój – zwiększony apetyt jest częstą reakcją na te problemy.


CUKIER DOBRZE UKRYTY 
Cukier dodawany jest do większości produktów spożywczych, które kupujemy, czy są to parówki, keczup, warzywa w puszkach, czy dania obiadowe w słoikach. Jeśli wartość cukru podaną na opakowaniu w gramach podzielimy przez pięć, otrzymamy liczbę łyżeczek cukru w 100 g produktu (na opakowaniu jest napisane: „węglowodany, w tym cukry” – i to te cukry musimy podzielić na pięć). Warto uważnie czytać etykiety, gdyż szkodliwe cukry proste występują pod różnymi nazwami: glukoza, fruktoza, galaktoza, sacharoza, laktoza, maltoza, dekstroza, skrobia, maltodekstryna, słód jęczmienny, syropy: glukozowy, glukozowo-fruktozowy, z agawy, klonowy, daktylowy, ryżowy, kukurydziany, miód, karmel, cukier: buraczany, inwertowany, trzcinowy, brązowy, winogronowy, sok owocowy, zagęszczony sok owocowy, koncentrat soku. Sięgajmy po zdrowsze zamienniki: erytrol, ksylitol, inulinę lub stewię. Potrzebę słodyczy pomogą zaspokoić także przekąski ze świeżych owoców, niewielkich ilości suszonych owoców oraz pestki i orzechy.

źródło: „Ze zdrowiem” NFZ, Internet


Czytaj więcej

NAPOJE ENERGETYCZNE - GROŹNE SZCZEGÓLNIE DLA MŁODYCH

  • 2022-01-10 08:41:00
  • 0

Popularne energetyki mają za zadanie dodać na energii i sprawić, że będziemy mieli więcej chęci do pracy. Tymczasem nawet jednorazowe ich wypicie może mieć niekorzystny wpływ na serce. Naukowcy sprawdzili, jak reaguje organizm młodego człowieka na napój energetyczny.

1. Napoje energetyczne - skład

W skład każdego napoju energetycznego wchodzi kofeina. To ona stanowi jego bazę i ma za zadanie pobudzić organizm do działania. Kofeina znosi objawy zmęczenia i uczucie senności, poprawia koncentrację i ogólną sprawność umysłową, a także ułatwia formułowanie myśli i polepsza koordynację ruchową.

Oprócz kofeiny w napojach energetycznych znajdziemy również taurynę, która także ma właściwości pobudzające. Do tego mnóstwo cukru. Po wypiciu energetyka, w naszym organizmie wzrasta stężenie glukozy, co sprawia, że czujemy przypływ energii. Trzustka zaczyna szybciej pracować, żeby ustabilizować poziom cukru we krwi. Po godzinie ''cukier spada'', a my znów odczuwamy zmęczenie.

To jednak nie wszystko. Napoje energetyczne wpływają niekorzystnie na pracę serca u zdrowych młodych osób.

2. Napoje energetyczne a zaburzenia rytmu serca

Na Uniwersytecie Waterloo naukowcy przebadali 2025 osób w wieku od 12 do 24 lat. Każda z nich miała za zadanie wypić napój energetyczny. Potem badacze obserwowali, co się dzieje w ciele takiej osoby.

Wyniki są zatrważające. Ponad połowa osób doznała negatywnych reakcji po wypiciu energetyka. 25 proc. młodych ludzi doświadczyło zaburzeń rytmu serca, u 18 proc. pojawiły się silne bóle głowy. 5 proc. badanych skarżyło się na dolegliwości żołądkowe - nudności, wymioty lub biegunkę. Pond 3 proc. osób uskarżało się na silny ból w klatce piersiowej. Wszystkie te dolegliwości pojawiły się po wypiciu zaledwie 500 ml energetyka.

Naukowcy z kliniki Mayo w swoich badaniach odkryli, że wypicie napoju energetycznego może wywoływać stres hormonalny. Po spożyciu zwiększa się ciśnienie krwi u osób zdrowych. Towarzyszy mu również wzrost noradrenaliny, czyli hormonu stresu. W nadmiarze może on podnosić ryzyko zaburzeń funkcjonowania serca.

Zanim sięgniemy po kolejny napój energetyczny, powinniśmy znać to ryzyko. Szczególnie powinny uważać osoby młode, które często nie zdają sobie sprawy z zagrożeń.

źródło: Internet, Patrycja Nowak


Czytaj więcej

WARSZTATY Z PSYCHOLOGIEM

  • 2021-11-10 01:00:00
  • 0

Na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb i problemów uczniów po powrocie do szkoły w czerwcu 2021 r. oraz analizy bieżących potrzeb zespół wychowawczy podjął decyzję  o zorganizowaniu specjalistycznych zajęć psychologicznych dla uczniów klasy II A.

Uczniowie uczestniczyli w cyklicznych spotkaniach prowadzonych przez doświadczonych psychoterapeutów Niepublicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, panią Wandę Justyńską i pana Grzegorza Justyńskiego. 


Czytaj więcej

POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

  • 2021-11-02 01:00:00
  • 0

Czym jest dla Ciebie poczucie własnej wartości? Czy czujesz się czasem gorszy, bezwartościowy, a Twoja samoocena podpowiada Ci tylko krytyczne słowa?


Czytaj więcej

Higiena układu nerwowego: poznaj 10 ćwiczeń relaksacyjnych

  • 2021-05-31 09:37:00
  • 0

Tych kilka prostych ćwiczeń trwa tylko chwilę, a działa kojąco i regenerująco na przeciążony układ nerwowy. Wzmocnienie układu nerwowego to codzienna praca nad relaksacją i wyciszeniem myśli. Zacznij już dziś, a zobaczysz dużą różnicę w jakości życia.

1. Odetnij się od wirtualnej rzeczywistości

Trening układu nerwowego zacznij od odcięcia się od wirtualnej rzeczywistości, choć na chwilę. Higiena układu nerwowego to przede wszystkim wyrobienie w sobie zdrowego nawyku regularnego „wyciszania się”. Jak to zrobić? W domu wyłącz telefon, telewizor, komputer i inne rozpraszacze. Na chwilę odetnij się od otaczającego świata. Boisz się, że może akurat ktoś będzie dzwonił z ważną sprawą? Nie bój się – za chwilę oddzwonisz, lecz wtedy będziesz już zrelaksowany.

Czytaj więcej

Światowy Dzień Walki z Niewolnictwem Dzieci

  • 2021-04-16 10:04:00
  • 0

16 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Walki z Niewolnictwem Dzieci. Data ta upamiętnia śmierć młodego Pakistańczyka Iqbala Masiha, który jako 4 – letni chłopiec został sprzedany przez swojego ojca do pracy w fabryce dywanów. Uciekł w wieku 10 lat i pomógł w uwolnieniu 3 tysięcy dzieci. Niestety mały bohater zmarł tragicznie w wieku 13 lat.

UNICEF szacuje, że do pracy zmuszanych jest ok. 170 milionów dzieci w wieku od 5 do 14 lat. Dzieci otrzymują niewielkie wynagrodzenie, albo pracują zupełnie za darmo. Często to rodzice sprzedają je do fabryk, zakładów, kopalni, domów publicznych czy na śmietniska. 40% małoletnich jest „zatrudnianych” w Afryce. Proceder ma też miejsce w Azji, Ameryce Południowej i Wschodniej Europie.

Czytaj więcej
  • tags
  • author: admin / 2017-09-05 13:38:49